کشف ژن تعیین کننده ی محل تجمع چربی دربدن

 25 مارس 2015 – محل تجمع چربی دربدن نقش مهمی در ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی دارد. خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی در افرادیکه محل تجمع چربی در آنها ناحیه ی شکم است، بیش از افرادیست که محل تجمع چربی آنها ناحیه ی لگن و رانها است.

 در این تحقیق جدید ژنی کشف گردید که تعیین کننده ی محل تجمع چربی و چگونگی شکل گیری سلولهای چربی است. این ژن جدید که Plexin D1نام دارد با تحقیق بروی  zebrafishکشف شد. نتایج این تحقیق درمجله PNAS(مجموعه مقالات آکادمی علوم) منتشر گردید. این کشف می تواند به ابداع استراتژیهای جدید برای جلوگیری از ابتلا به دیابت و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کند.

 دانشمندان با حذف این ژن از طریق مهندسی ژنتیک در گورخر ماهی (از تیره ی کپور ماهیان) شاهد تجمع کمتر چربی در ناحیه ی شکم این آبزی بودند، کاهش تجمع چربی در ناحیه ی شکم موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع  2 و بیماری قلبی می شود. علاوه بر این ماهی های فاقد ژن Plexin D1حتی پس از تغذیه  با رژیم غذایی ناسالم کمتر به انسولین مقاوم شدند.

هنگامیکه تست تحمل گلوکز از این نوع ماهیهای مهندسی شده گرفته شد، دانشمندان شاهد زدوده شدن سریع و موثر قند از جریان خون آنها بودند.

 مقاومت به انسولین یکی از عوامل شناخته شده ی ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری  قلبی است، این موضوع اهمیت یافته های اخیر را پررنگ تر می کند.

 تحقیقات پیشین نشان داده است افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به افرادیکه به دیابت نوع  2 مبتلا نیستند دارای مقادیر بالاتری از Plexin D1می باشند. این موضوع اهمیت بیشتر این تحقیق را نشان می دهد نویسنده ی ارشد این مقاله دکتر Rawls، استادیار ژنیتک مولکولی  و میکروبیولوژی  در دانشگاه Dukeمی گوید: این تحقیق یک مسیر مولکولی جدید که تعیین کننده ی محل ذخیره ی چربی است را مشخص نمود و به عنوان یک نتیجه، این ژن بر سلامت متابولیک بدن تأثیر گذار است. در تحقیقات آتی شناسایی و هدف قرار دادن  اجزاء این مسیر متابولیکی برای مقابله با خطر تجمع چربی احشایی ادامه خواهد یافت.

نتایج این تحقیق بیانگر تأثیر معماری ژنتیکی بدن بر توزیع  چربی است که بین ماهی و انسان مشترک می باشد و نشاندهنده ی واگرایی تکامل از حدود 450 میلیون سال پیش است. بنظر می رسد نقش این مسیر متابولیکی که برای مدت های طولانی در بدن گونه های مختلف حفظ شده است در متابولیک و سلامت موجود زنده اهمیت فراوانی دارد.

 منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/new-gene-discovered,-determines-where-fat-is-stored-on-the-body-92742026.html